TAJAU
1. KEPERCAYAAN TAJAU
i) petanda keluarga yang
kaya dan banyak harta
ii) petanda
keluarga itu adalah waris wira
iii) untuk guna-guna e.g. guchi
2. KEGUNAAN TAJAU DAHULU
i) untuk bayaran pati’ nyawa (sebagai
tanda mohon maaf kepada keluarga mangsa yang terbunuh dalam kemalangan seperti
mangsa yang tertembak kerana di sangka sebagai binatang buruan.)
ii) untuk
membeli hamba (slave)
iii) untuk
pemberian/cenderamata kepada anak angkat
di majlis Gawai
Betembang anak angkat/hamba
iv) harta warisan
v) sebagai
tanda kubur
vi) bekas untuk menyimpan
tulang mayat
vii) untuk
bayaran denda
viii) untuk upahan manang/lemambang (kurung semengat),
wira yg minium jalung masa Gawai Antu
ix) untuk Bungkung tiang
sandung masa Gawai Burung
x) untuk Pugu Bungai di majlis Serara Bungai
xi) bekas untuk memproses
air tapai (tuak) masa fermentation
xii) sekarang
tajau hanya untuk hiasan
3. JENIS-JENIS TAJAU
1. menukul
2. Jabir
3. panding
4. Alas
5. rusa
6. Menaga
7. ningka
8. Sigieu
Jenis-jenis
tajau di atas merupakan tajau-jayau yang diguna untuk bayaran denda/atau
upahan.
Tajaus used in the Iban Legal
System.
9. guchi
10. Singaraja
11. Kelawah indu benda (tajau legenda)
4. PENEMPATAN
Biasanya tajau ditempatkan diruang tamu
5. PANTANG LARANG
Tajau-tajau mesti ditutup dengan tudung, supaya tidak
dimasuki oleh benda-benda halus seperti antu buyu’ – evil spirit. Tajau guna-guna seperti guchi, singaraja dll hendaklah
diberi piring food offering setiap anakbulan.
6. LEGENDA-LEGENDA TAJAU
i) Serapoh nyanda bunuh ngema menanduh menaga bujang
ii) Kurung Alas bepemaika tajau alas
iii) Sendi belaki napatka Guang bepemaika 9 igi tajau
7. GUNAAN TAJAU UNTUK AKTIVITI PENGHUNI
RUMAHPANJANG.
i) di majlis Gawai Burung diguna untuk bungkung tiang sandung
ii) di
majlis Gawai Antu untuk upahan wira yg ngirup ai jalung dan ai buluh
iii) di majlis Serara Bungai untuk pugu bungai dan upahan
manang
iv) di
majlis Gawai Sandau Hari untuk lemambang menempatkan tungkat lemambang.
8. KOLEKSI TAJAU OLEH INDIVIDUAL
Selepas masa ngayau – head hunting di
Sarawak, orang Iban mula merantau mencari harta seperti barang-barang yang
dibuat dari perak seperti barang kemas dan tembaga seperti gong, bedil. Harta yang menjadi niat seorang perantau
ialah tajau.
9. ASAL-USUL TAJAU
i) Asal tajau adalah dari negera China dan
dibawa oleh pedagang ke Pulau Kalimantan (Borneo)
ii) dirampas dari rumah panjang musuh (dikenali
sebagai tajau perapasan)
iii) oleh
perantau membeli dari pedagang Cina/Melayu
10. GAWAI TAJAU
Setelah
tibanya perantau yang ada membeli tajau untuk dibawa pulang ke rumah panjangnya,
beliau akan buat satu majlis miring dan kira sebulan selepas itu akan buat
Gawai Tajau. Gawai Tajau adalah penting
kerana sebiji tajau menaga ditarafkan sebagai nyawa seorang manusia. Jika
seorang perantau yang telah membeli sebiji tajau untuk dibawa pulang ke rumah panjang,
beliau dikenal sebagai seorang perantau yang murah rezeki dan membawa pulang seorang hamba
atau sebiji kepala musuh.
11. Asal usul orang Iban gemarkan tajau.
Satu ketika dahulu, seorang ketua kaum Iban yang benama Serapoh. Anak Serapoh tiga orang telah dibunuh
musuh. Untuk upacara habis masa bekabung “ngetas ulit” untuk anaknya,
Serapoh hendak mengunakan kepala manusia, masa itu adat ngayau tidak ada
lagi. Jadi untuk mendapatkan sebigi kepala
manusia Serapoh membawa sebiji tajau menaga ke sebuah rumah panjang. Di rumah panjang itu Sarapoh memberitahu
penududuknya, beliau hendak seorang anak untuk dibawa beliau pulang sebagai
anak angkat dan dia akan memberi sebiji tajau menaga kepada emak-bapa anak
itu. Satu keluarga setuju Sarapoh mengangkat
seorang anak. Serapoh pulang membawa
anak angkat beliau itu, sampainya beliau di satu tempat Sarapoh memengal kepala
anak itu. Kepala anak it terus dibawa
beliau pulang ke rumahpanjangnya untuk diguna dalam upacara “ngetas ulit”. Mulai dari masa itu tajau menaga dikenali
sebagai sama harga dengan harga nyawa seorang manusia.
Satu lagi legenda Iban yang ada kena mengena dengan tajau.Seorang Iban
benama Kurong Alas minta sebiji tajau kepada emaknya untuk dibawa beliau
merantau. Tajau itu dikenali sebagai
tajau ‘pemai’ atau tajau perwaris. Hasil dari legenda itu, seorang lelaki Iban
yang bercerai dengan isteri yang mempunyai anak lelaki akan memberi anak itu
sebiji tajau pemai. Dan tajau yang dikenali sebagai tajau alas diguna untuk
membayar hukuman.
Satu lagi legenda, iaitu legenda tentang seorang perempuan benama Sendi
yang pergi merantau untuk mencari seorang lelaki benama Guang. Pada satu malam Sendi telah bermimpi, dalam
mimpinya dia suruh oleh Kumang berkahwin degan seorang lelaki yang benama
Guang. Sendi pergi merantau membawa
Sembilan orang hamba lelaki dan Sembilan orang hamba perempuan pergi merantau
denga perahu. Perahu itu dikajang dengan
pua turunan seorang perwira. Dari Sungai
Sadong mereka berkayuh pergi ke Sungai Skrang dan sampai di sebuah rumahpanjang
di Nanga Enteban, iaitu rumahpanjang lelaki yang benama Guang. Mereka berkahwin dan pada malam majlis perkahwinan
itu Sembilan orang hamba lelaki dan Sembilan orang hamba perempuan ‘ditebus’ dengan upacara ‘betembang’.
Mereka terus berkahwin dan setiap sepasang suami-insteri dihadiahkan
sebiji tajau oleh Guang dan Sendi. Sudah ditembang taraf mereka adalah sama
dengan orang lain.
Bolehkah padankan nama tajau dengan gamabar seyaip jenis tajau itu supaya kita boleh kenal tajau?
ReplyDelete